пʼятниця, 22 квітня 2016 р.

Конспект уроку
трудового навчання в 2 класі
на тему «Витинанка як вид народних ремесел України. Виготовлення серветок у техніці витинанки»
Клас: 2
Тема: Витинанка як вид народних ремесел України. Виготовлення серветок у техніці витинанки.
Мета й завдання: Ознайомити дітей з поняттям витинанки як складової частини народної творчості. Розширювати уявлення дітей про виникнення витинанки і використання в побуті українців. Удосконалювати вміння учнів виготовляти з паперу вироби симетричної форми, добирати папір, згинати і складати, різання ножицями. Навчити створювати квадратні і круглі серветки у техніці витинанки. Розвивати творчі здібності дітей, уяву, фантазію, увагу, логічне мислення. Виховувати інтерес і любов до народної творчості, наполегливість, естетичний смак.
Об`єкт праці: Кругла і квадратна серветка у техніці витинанки.
Матеріали й інструменти: Кольоровий папір, олівець простий, гумка, ножиці.
Наочність: Декілька зразків круглих і квадратних паперових витинанок, технологічна картка «Виготовляємо витинанки», ілюстраційні картки «Витинанка в нашому житті», «Види витинанок», таблиця «Безпечна робота з ножицями», план виконання роботи.
Хід уроку
І. Підготовка робочих місць. Перевірка наявності необхідних матеріалів та інструментів, правильності їх розташування.
    -  Діти, подивіться уважно на своє робоче місце, чи правильно ви розмістили усе необхідне для роботи. Де повинен знаходитися кольоровий папір? (На краю парти, зліва.)                                                                               - Для роботи на уроці нам знадобляться також  ножиці, а куди ми їх покладемо? (На підкладну дошку з правого боку у верхній частині).                      - А чи вмієте Ви користуватись ножицями? Які правила роботи з цим інструментом Ви знаєте? (Ножиці мають бути гострими, з короткими лезами, заокругленими кінцями й добрим кріпленням; ножиці повинні лежати завжди закритими, кільцями до учня, з правого боку, не виступаючи за край столу; ножицями не можна гратися, не можна тримати лезами до верху, їх передають лише кільцями вперед; під час різання ножиці тримають у правій руці, вкладаючи в кільця великий і середній пальці; пальці лівої руки тримають за 2-3 см від лінії різання.)
ІІ. Мобілізація уваги учнів. Актуалізація опорних знань.
         Читання вірша вчителем.
- Діти, послухайте вірш.
Серветка
Я серветку витинаю,
Стіл я нею прикрашаю,
Зайде мама до господи,
А в очах у неї подив:
«Звідки ця краса взялася,
Візерунками сплелася?»
Як мереживо тоненька,
Вся прозора і легенька,
Наче вранішнім серпанком,
Стіл накрила витинанка.
Ще я витну дивну вазу.
Візерунками одразу
Всіх домашніх я здивую,
Рідним свято подарую.
Н. Калашник
- Діти, про що розповідається у вірші? (Про серветку-витинанку)
- Як автор описує цю красу?
ІІІ. Оголошення теми. Мотивація начально-трудової діяльності.
-   Сьогодні ми дізнаємося про витинанки – один із видів декоративно-прикладного мистецтва, навчимося виготовляти дивовижні ажурні витинанки в крузі та квадраті (вчитель показує декілька зразків паперових витинанок, діти здогадуються, що це).
ІV. Осмислення нового матеріалу. Інструктаж.
         1. Демонстрація та аналіз зразка..
- Діти, скажіть, що на вашу думку означає слово «витинанка»?
         (Якщо діти не кажуть, то вчитель пояснює: витинанки — одна з яскравих і своєрідних складових худож­ньої творчості українського народу. Слово «витинанка» розкриває техніку її виготовлення: витинати, тобто вирізати).
- А як Ви думаєте, який основний інструмент використовують, щоб створити витинанку? (Ножиці)
- А який матеріал потрібен для роботи? (Білий або кольоровий папір, тонкий  картон, тканина).
- Пофантазуйте, з якого ще матеріалу можна виготовити витинанки? (Шкіра)
Витинанки зі шкіри, що прикрашали одяг, взуття та інші по­бутові й художні речі, зустрічались ще задовго до того, як люди­на винайшла папір. Археологічні дослідження засвідчують появу ажурних візерунків зі шкіри ще у V ст. до н. є. (Демонстрація зразків витинанки з шкіри.)
-   Діти, пригадайте, як в давнину наші пращури українці прикрашали свої домівки? (Розписували стіни, піч)
-   Вірно. На вашу думку, можна оселю прикрасити виробом із витинанки? (Так).
-   Звичайно. Витинанки тісно пов'язані зі святковими обрядами, побутом і звичаями народу. Дос­тупність матеріалів та інструментів сприяли розвитку цього виду народної художньої творчості.
-   А які саме предмети домашнього вжитку Ви зустрічали, виконані технікою витинанки? (Фіранки, скатертини, серветки, настінні килими)
(Демонстрація зразків використання витинанки в повсякденному вжитку.)
- Знайдіть в класі зразки предметів побуту виконаних технікою витинанки.
- А якої ж форми можуть бути витинанки? (Квадратні, круглі, у стрічці)
     (Демонстрація зразків витинанок різної форми).
- Сьогодні ми ознайомимося з послідовністю дій під час виготов­лення ажурних одинарних витинанок. Ажурними витинанки називаються тому, що зображення міс­титься в прорізах, а одинарними, тому що виготовлені з одного ар­куша паперу.
         2. Планування трудового процесу, визначення послідовності та правильності виконання виробу. Показ вчителем поетапного виготовлення квадратної витинанки. (Демонстрація технологічної картки.)
- З якого матеріалу виготовлена ця серветка? ( З паперу)
- А як вийшли ось такі однакові з усіх сторін дірочки в серветці? (За допомогою ножиць)
- А чи зручно ножицями вирізати посередині паперу? (Ні)
- А як Ви гадаєте, що треба зробити, щоб вирізати стало зручніше? (Скласти папір)
- Так, вірно. Якщо ми складемо папір і виріжемо його, то такий візерунок буде називатися симетричним.
- Скільки разів будемо складати папір двічі чи більше? (Більше)
- Звичайно, більше. Чим більше разів ми зігнемо папір, тим більше буде прорізів у витинанці. Спробуйте зігнути його вчетверо або вшестеро.
- А далі будемо вирізати? (Ні)
- Правильно. Далі потрібно намітити, що ми будемо вирізати. Берете простий олівець і малюєте різної форми овали та півовали на клаптику паперу. Тут найголовніше – це ваша фантазія, у кожного з вас вийде своя оригінальна серветка.
- Що ми далі зробимо? (Будемо вирізати те, що намалювали)
- Так. А що ж потрібно зробити, коли закінчите вирізання? (Розгорнути клаптик паперу)
- Так. Коли ви закінчите вирізати, розгортаєте клаптик кольорового паперу і у вас в руках серветка, виготовлена в техніці витинанка.
         3. Закріплення інструктажу.
- А тепер давайте повторимо послідовність виконання витинанки. Що спочатку потрібно зробити? (Дібрати папір)
- Далі що робитимемо? (Будемо згинати папір)
- Згинати будемо вдвоє чи більше? (Більше, зігнемо в четверо, чим більше разів зігнемо, тим більше буде прорізів на витинанці)
- Який наступний етап роботи? ( Малюємо олівцем різної форми овали, півовали, трикутники ті, що будемо вирізати)
- Це кінець роботи? (Ні)
- А що ж  далі робитимемо? ( Вирізаємо намальовані фігури)
- Який останній етап створення витинанки? (Розгортаємо клаптик паперу)
- Приступайте, діти, до самостійної роботи. А ті, хто не буде пам`ятати послідовність її виконання на дошці написаний план і є технологічна картка.
V. Розвиток практичних умінь і навичок.Самостійна робота.
         Учні виготовляють витинанки за технологічними картками та схемами. Учитель стежить за правильним виконанням технологічних операцій складання й вирізування, надає індивідуальні консультації, за необхідності допомагає. Стежить за дотриманням правил безпечної роботи з ножицями, культури праці.
VI. Узагальнення та систематизація знань і умінь учнів. Підбиття підсумків роботи. Оцінювання.
         1. Запитання вчителя:
-         Що таке витинанки? (Витинанки — одна з яскравих і своєрідних складових худож­ньої творчості українського народу.)
-         Які предмети повсякденного вжитку виготовлені в техніці витинанка? (Фіранки, скатертини, серветки, настінні килими.)
-         Який основний інструмент використовується для виготовлення витинанок? (Ножиці.)
-         Які матеріали використовують для цього? (Кольоровий папір, картон, тканина, шкіра.)
2. Оцінювання робіт учнів. Вчитель відзначає старанність та помилки, які допустили діти при виконанні роботи. Виставлення оцінок.
VII. Домашнє завдання.
-         Діти, пропоную вам вдома самостійно виготовити серветку за власним візерунком і подарувати її матусі.
VIII. Прибирання робочих місць.

         Здійснюється на уроці.

Немає коментарів:

Дописати коментар